The End of Books (2020)

The End of Books is a new play by Sticky Drama in collaboration with Audiorama, based on Octave Uzanne’s short story ”The End of Books” (1894).

“They may intoxicate themselves on literature as ’on pure water, and as cheaply, too, for there will then be fountains of literature in the streets as there are now hydrants.”

I en tid där bokens död årligen förutspås, tar Sticky Drama utgångspunkt i Octave Uzannes novell ”The End of Books” från 1894 för att producera en ljudbaserad teaterföreställning där den föränderliga bilden av författaren och läsaren undersöks.

Sticky Drama är stolta över att kunna presentera vårt andra samarbete med Audiorama.

Obs! Premiären av ”The End of Books” – som var planerad att hållas på Fylkingen, 21–23 maj 2020 – är uppskjuten tills vidare på grund av Covid-19. Vi återkommer med information om plats och datum för premiären. Föreställningar planeras på Atalante under Audioramas festival Dramaton, 29–31 oktober 2020.

Från Sticky Drama medverkar: Olof Runsten, Ruby Nilsson och Patsy Lassbo.

Med stöd av Kulturrådet och Region Jämtland Härjedalen.

Ruby Nilsson, Patrik Patsy Lassbo och Olof Runsten från Sticky Drama, i samband med uruppförandet av hörspelet “Bastard of Allegory” i R1 Reaktorhallen, februari 2019. ©Bolstad/Audiorama

Ruby Nilsson, Patsy Lassbo och Olof Runsten från Sticky Drama, i samband med uruppförandet av hörspelet “Bastard of Allegory” i R1 Reaktorhallen, februari 2019. ©Bolstad/Audiorama

 

The End of Books

“Men of letters will not be called Writers in the time soon to be, but rather, Narrators. Little by little the taste for style and for pompously decorated phrases will die away, but the art of utterance will take on unheard-of importance. Certain Narrators will be sought out for their fine address, their contagious sympathy, their thrilling warmth, and the perfect accuracy, the fine punctuation of their voice.“

I sin novell The End of Books skriver Octave Uzannes (1851–1931) fram en profetia om en utopisk framtid full av ljud där böcker om hundra år är försvunna och ersatta av ljudböcker. Författare exponerar sina verk genom “fonografer” som ropar ut dem på stan och tar patent på sina egna röster istället för på texten själv. Berättarrösten får i denna framtidsutsaga större betydelse än självaste berättelsen. När förlag som Nordstedts köps upp av ljudboksföretag som Storytel är The End of Books inte längre en fiktiv berättelse utan en till stor del införlivad verklighet, med konsekvenser på den lästa textens betydelse och ekonomi.

“Hearers will not regret the time when they were readers; with eyes unwearied, with countenances refreshed, their air of careless freedom will witness to the benefits of the contemplative life.”

Men har lyssnandet gett oss större frihet? Har berättarrösten fått mer makt över texten?

I Sticky Dramas The End of Books sätts idén om “bokens död” och ljudbokens utopi på sin spets. För kan ett medium verkligen dö? Och är det verkligen så att vi börjat bry oss mer om hur saker låter än vad som sägs? När allt runt omkring oss verkar ha blivit begåvat med en röst som kan berätta saker för oss – allt från sängar till iPhones – tycks det inte lika självklart att berättarrösten kommer till oss som en befrielse, utan kanske som en fråga om hur länge till vi ska orka lyssna.

Novellen finns tillgänglig som e-bok på originalspråket – med en introduktion och sammanfattning på engelska – på Projekt Gutenberg: gutenberg.org/ebooks/2820

https://www.audiorama.se